Arvona asiantunteva

14.11.2024

Tämä teksti aloittaa kolumnisarjan, jossa BearIT:n uravalmentajat tuovat esille näkökulmia yrityksen arvojen taustalla ja joiden laatimiseen koko henkilöstö on osallistunut. Arvot asiantunteva, vaikuttava, ihmisläheinen ja suunnannäyttäjä luovat päivittäiselle työllemme perustan. Ensimmäinen teksti keskittyy asiantunteva-arvoon avaten yrityksen kehittymistä IT-alan toimijasta digitaalisten työelämäpalvelujen edelläkävijäksi. 

Matka IT-yrityksestä digitaalisten työelämäpalvelujen edelläkävijäksi 

BearIT oli syntyessään vuonna 2013 täysiverinen IT-firma. Pitkän linjan IT-ammattilainen, Teemu Karhu, perusti yrityksensä tilanteessa, jossa IT-alan työttömyys Tampereella oli hyvin korkea. Hän halusi palkata firman listoille pitkän uran alalla tehneitä työnhakijoita, joiden työllisyysnäkymät eivät kuitenkaan olleet kaikista valoisimmat. Teemu näki potentiaalin heidän kokemuksessaan, osaamisessaan ja siinä, että osaamista voitaisiin tarpeen mukaan päivittää lyhytkestoisella koulutuksella. Yhteistyö TE-palveluiden kanssa syntyi heidän kiinnostuessaan lyhytkestoisen päivityskoulutuksen ajatuksesta. BearIT:ltä pyydettiin työvoimakoulutuspilotti, josta saatujen hyvien tulosten seurauksena lähdettiin vahvistamaan IT-koulutusosaamista vankan IT-asiantuntijuuden pohjalle. 

Osana työvoimakoulutusten valintaprosessia havaittiin tarve ajantasaiselle ja perusteelliselle osaamisen kartoittamiselle. Tarpeeseen vastattiin BearIT:llä kehittämällä digitaalinen Oskar-osaamiskartoitus. Siitä tehtiin monikielinen, sillä sen nähtiin olevan hyvä lähtökohta tarjota ohjelmointikoulutusta myös maahanmuuttajille. 

Tärkeä etappi BearIT:n työllisyyspalvelujen kehittymisessä oli myös Pirkanmaan Ely-keskuksen vuonna 2019 järjestämä Verkostokiihdyttämö. Siellä pienet palveluntuottajat pääsivät yhdessä sparrailemaan palveluja, verkostoitumaan ja oppimaan kilpailutuksista. Vielä samana vuonna BearIT voitti Pohjois-Savon Ely-keskuksen “I love Työvoimapalvelut” -ideakilpailun, mikä johti innovoinnin pohjalta täysin uudenlaisen, digitaalisen UraSprintti-valmennuksen syntymiseen. Koronaviruksen sulkiessa ovet lähipalveluihin, pyörähti valmennus käyntiin oikea-aikaisesti ja tarpeeseen vastaten. UraSprintti toimii edelleen useassa maakunnassa niin tilaaja- kuin työnhakija-asiakkaita palvellen, ja asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla. 

Vuonna 2023, kymmenen vuotta firman perustamisesta, BearIT:n ohjelmistoliiketoiminta myytiin TwoDay Oy:lle. Sen seurauksena satsaamme nyt täysin voimin digitaalisten työelämäpalveluiden kehittämiseen ja toteuttamiseen. Ajattelemme, että rohkeasti kokeilemalla ja yhdessä muiden kanssa tekemällä asiantuntijuus kehittyy parhaiten. Siihen me haluamme kannustaa asiakkaitammekin. Vahva IT-tausta, koulutuskokemus, työntekijöiden osaamiseen panostaminen sekä halu ja kyky innovoida verkostoyhteistyössä näkyvät toiminnassamme menestysreseptinä edelleen vuosikymmenen jälkeen.  

Palveluiden laatu ja tiimin osaaminen 

Meille uravalmentajina on merkityksellistä, että työnhakija-asiakas innostuu omasta potentiaalistaan osaamisen tunnistamisen kautta. Digitaalinen Oskar-osaamiskartoitus on tällä hetkellä käytössä kaikissa palveluissamme. Se valottaa asiakkaalle hänen oman osaamisensa ainutlaatuista kokonaisuutta. Samalla se toimii työkaluna uravalmentajille, kun käymme asiakkaan kanssa keskustelua hänen tarpeistaan ja tavoitteistaan palvelulle. 

Osaamisen laaja-alaisen kartoittamisen lisäksi pidämme tärkeänä huomioida digitaalisissa valmennuspalveluissamme työnhakija-asiakkaidemme monenlaiset elämäntilanteet. UraSprintti-valmennuksen digitaalinen valmennusmuoto mahdollistaa valmennukseen osallistumisen nykyaikaisesti ajasta ja paikkakunnasta riippumatta. Valmennusalustamme taipuu tehokkaasti niin mobiilisovelluksessa kuin verkkoselaimessa käytettäväksi. Valmennuksen eri teemat sekä valmentajien yksilöllinen ohjausote auttavat räätälöimään valmennusta työnhakija-asiakkaan toiveiden mukaan. 

Monipuolinen kokemus eri asiakasryhmien kanssa toimimisesta niin verkko-, hybridi-, yksilö- kuin ryhmävalmennuksissa sekä muovautuva digitaalinen valmennusalusta luovat meille edellytykset vastata myös tilaaja-asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja tarkoituksenmukaisesti. Esimerkkejä muista valmennuspalveluistamme löytyy nettisivujen Urapalvelut-osiosta. 

Tiimiltämme löytyy yhteenlaskettuna yli 80 vuotta työkokemusta työllisyydenhoidon ja syrjäytymisen ehkäisyn parissa työskentelemisestä, mistä noin 60 vuotta on tarkemmin työnhaku- ja uravalmennuspalveluiden toteuttamisesta. Meillä uravalmentajilla on korkeakoulututkinnot eri aloilta. Joukossamme on niin hallintotieteilijää, sosiaalipsykologia, aikuiskasvatustieteilijää, opinto-ohjaajaa, musiikkipedagogia kuin filosofian maisterin tutkinnon suorittanutta asiantuntijaa muutamia mainitaksemme. 

Koulutustaustojamme yhdistää jokaiselta löytyvä opettajan pedagoginen pätevyys, joka antaa valmiuksia asiantuntevan asiakastyön ohella koulutus- ja valmennuspalvelujen kehittämiseen. Kehittämismyönteisyyden lisäksi allekirjoitamme kiinnostuksen oman osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen. Pohdimme myös yhdessä valmennusasiakkaidemme kanssa sitä, kuinka omalla panoksella ja osaamisen kehittämisellä voimme vastata niin omiin kuin maailmankin tarpeisiin kiinnostuksen kohteistamme käsin. Meihin ja koulutustaustoihimme pääsee tutustumaan lisää nettisivujemme Henkilöstö-osiosta. 

Asiantuntevuus asiakkaiden ja tilaajien näkökulmasta  

Asiantuntemuksemme yksi merkittävä osa-alue on tiedolla johtaminen, joka näkyy toiminnassamme datan ja analytiikan hyödyntämisessä päätöksenteon tukena. Olemme kehittäneet kiitosta saaneet palaute- ja seurantatyökalut, joiden avulla keräämme tietoa, joka auttaa meitä tekemään palveluistamme vaikuttavia. Näkemys asiantuntemuksestamme perustuukin niin työnhakija-asiakkailta kuin palvelun tilaajilta (TE-toimistot ja ELY-keskukset) saamaamme palautteeseen, jota kerätään säännöllisesti. 

Tilaajamme ovat kiitelleet sitä, että palvelumme sopivat monenlaisille asiakkaille monipuolisen sisällön ja verkkototeutuksen ansiosta. Digitaalisuus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman osallistumisen, jolloin palvelut ovat saavutettavissa laajasti ja nopeasti. Tilaajien näkemyksen mukaan palveluihimme ohjaaminen onkin helppoa, sillä erilaisiin tarpeisiin löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Olemme saaneet kiitollista palautetta myös siitä, että yhteistyö tilaajan kanssa on toimivaa, ja olemme kuulleet erottuvamme eri palveluntarjoajien joukosta erityisesti kehitysmyönteisyytemme ansiosta, sillä olemme kehittäneet palveluitamme niin sisällöllisesti kuin teknisesti huomioiden aina kaikkien osapuolten näkemykset ja toiveet.  

Myös työnhakija-asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä palveluihimme, mistä kertoo esimerkiksi se, että valmentajien työskentelystä annettujen arvosanojen laskettu keskiarvo on 4,7/5. Saamme säännöllisesti sanallistakin palautetta, josta tässä on muutamia asiantuntemustamme kuvaavia nostoja: 

”Valmentaja oli todella kannustava ja osaava! Tuli nähty ja kuultu olo!” 
“Valmentaja oli ammattitaitoinen, kiinnostunut, kannustava, idearikas ja innostava, eli oikein hyvä valmentaja!”  
“Valmennuksen ansiosta olen saanut valtavasti itseluottamusta ja uskoa itseeni ja tulevaisuuteeni.” 

Mitä digitaalisessa valmennuksessa sitten valmentajien havaintojen perusteella tapahtuu, kun palaute on tällaista? Asiantuntevuutemme tiedostaen toimimme kuitenkin tasavertaisina “ihminen ihmiselle” -periaatteella kohdaten jokaisen ihmisen ainutlaatuisena yksilönä ja tarjoten mahdollisuuden tulla nähdyksi ja kuulluksi. Haluamme haastaa jokaista etsimään itsestään potentiaalia, joka hänessä on, ja haluamme kasvattaa innostusta, itseluottamusta ja uskoa tulevaisuuteen, että jokainen löytäisi tapansa elää omannäköistään (työ)elämää. Annamme palautetta ja tarjoamme uusia näkökulmia, mikä usein avartaa näkemään myös uusia mahdollisuuksia, joita ei kenties itsekseen mietiskellen tulisi ajatelleeksi. Valmennuksien on koettu tuovan myös kaivattua aktivoitumista niin urasuunnitteluun kuin työnhakuunkin, mikä on vahvistanut yksilön toimijuutta ja tunnetta siitä, että omalla toiminnallaan voi vaikuttaa asioihin.  

Miltä tulevaisuus näyttää? 

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Tämän TE-palvelut 2024-uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka lisää työllisyyspalveluiden tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. Näemme tämän uudistuksen mahdollisuutena tarjota palveluitamme yhä useammille työnhakijoille kautta maan. Kuten jo todettua, meillä on olemassa olevat digitaaliset ratkaisut, joita kehitämme jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti ja joiden avulla pystymme vastaamaan työnhakijoiden tarpeisiin oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti. 

Tarjoamme jatkossakin asiantuntevia, vaikuttavia, ihmisläheisiä ja suuntaa näyttäviä työelämäpalveluita parhailla mahdollisilla työkaluilla ja asiakaskokemuksella. Vaikuttavuudestamme kerromme lisää seuraavassa blogitekstissämme.