BearIT – työpaikkoja loihtiva ohjelmistotalo

BearIT ja TAMK

Teemu Karhu johtaa yritystään erityisellä ideologialla: hän tahtoo luoda kestäviä työpaikkoja sinne, missä niitä eniten tarvitaan ja panostaa täysillä työhyvinvointiin.

Avoin ja valoisa toimisto tuoksuu uudelta. BearIT:n toimitusjohtaja Teemu Karhu kutsuu peremmälle uuteen toimistoonsa ja esittelee samalla yrityksen uusimpia tulokkaita: markkinoinnista ja viestinnästä vastaavan Miina Salmenharjun, Service Designer Anne Tervakarin ja koodari Kirsi Palmin. Kaikki kolme ovat päätyneet BearIT:n leipiin erilaisten työvoimakoulutusten kautta. Kirsi ja Anne kävivät yhdessä TAMK EDUn ICT-osaaja terveydenhuollon digitalisaatiossa -koulutuksen. Neuvotteluhuoneen seinä loistaa BearIT:n toista tunnusväriä, tummaa fuksiaa. Teemu oli maalauttanut sen työntekijöiltään salaa yllätykseksi. Koko porukalla on hymy herkässä, ja tunnelma on välitön.

Digitaalinen ohjelmistotalo BearIT sai alkunsa viisi vuotta sitten, kun Teemu Karhu kyllästyi IT-alaa koettelevaan ulkoistamis- ja YT-politiikkaan. Teemu oli ehtinyt työskennellä alalla pitkään ja seurata, kuinka töitä ulkoistettiin ja siirrettiin pikkuhiljaa toisiin maihin, halvemman työvoiman tehtäväksi. Tuolloin jo pidemmän aikaa kytenyt ajatus omasta yrityksestä sai vihdoin tuulta siipiensä alle: Nyt oli luotava uusia työpaikkoja. Tänä päivänä BearIT työllistää parisenkymmentä IT-alan ammattilaista, ja sen liikevaihto kasvaa joka vuosi huimaa vauhtia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikä tahansa menestystarina – Teemu Karhu nimittäin johtaa yritystään erityisellä ideologialla. Tärkeää hänelle on kestävien työpaikkojen luominen sinne, missä niitä eniten kaivataan, ja tämä onkin BearIT:n tärkein arvo.

Alkuun hän palkkasi erityisesti keski-iän ylittäneitä työttömiä työnhakijoita.

– Kyse ei ole niinkään iästä. Halusin palkata alan osaajia, joilla on vahva kokemuspohja ja samalla luoda työpaikkoja niille, jotka eivät yleensä ole kärkijoukoissa, kun rekrytointeja tehdään. Minulla on paljon kokemusta rekrytoinneista ja sitä kautta erityisen kehittynyt CV:n lukutaito. Näen mahdollisuuksia ja osaamista rivien väleissä, sielläkin, minne muut eivät välttämättä edes katso, Teemu pohtii.

“Konkarikoodari” Kirsi Palm löytyi taloon sattumalta, kun hän tiedusteli työharjoittelupaikkaa toisesta alan yrityksestä. Sieltä hän sai vinkin kysyä paikkaa BearIT:ltä. Karhu otti Kirsin avosylin vastaan, sillä haastattelussa selvisi Kirsin tehneen kouluprojektina astmasovellusta. Astma on Karhulle läheinen aihe, ja jo jonkin aikaa hän oli pyöritellyt mielessään vastaavaa kehitysajatusta. Kirsi toi tullessaan mahdollisuuden siirtyä haaveista tekoihin.

– Lottovoittohan tämä on! Olin aiemmin isossa yrityksessä töissä, missä kaikki kulki hitaasti ja byrokraattisesti. Tänne saa tulla aamulla ja koodata, minkä sielu sietää. Ikäni ja kokemuksen puute uusista teknologioista ei haitannut, vaan heti laitettiin sorvin ääreen ja alettiin opettaa uutta. Olen saanut jo lisätä CV:hen monta uutta lyhennettä, Kirsi ylistää.

Astmaprojektissa Karhun ainoana toiveena oli, että samasta projektista löytyisi toinenkin harjoittelija tiimiin. Niin päätyi myös käytettävyystutkija Anne Tervakari BearIT:lle.

– Annen kohdalla tuli oikein kiire, että hänet pitää saada napattua meille ja äkkiä. Koodareita täällä jo on, mutta ei yhtään asiantuntijaa käytettävyyden ja palvelumuotoilun puolelta. Annella on myös arvokasta kokemusta hankevalmisteluista sekä koulutuksesta. Näin pelkkiä mahdollisuuksia, Teemu kertoo.

– Luulin alkuun, että joudan jo CV:ni ja ikäni kanssa työmarkkinoiden romukoppaan. Olin melkein varma, ettei kenelläkään ole käyttöä minun kokemukselleni. Teemu kuitenkin luki CV:ni ja yllättäen arvosti kaikkea sitä, mitä luulin hyödyttömäksi, Anne puolestaan iloitsee.

Sittemmin tiimi on kasvanut vielä yhdellä ei-koodarilla, kun kyytiin hyppäsi Bear IT:n markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Miina Salmenharju. Miina on ensimmäisiä nuoremman sukupolven edustajia, mutta hänenkään rekrytointinsa ei ollut tavanomainen. Myös Miina tuli työvoimakoulutuksen kautta, ei kuitenkaan samasta koulutuksesta kuin Anne ja Kirsi. Paikkaa oli hakenut useampi alan konkari, mutta Miina valikoitui joukosta, koska soveltui tyyppinä parhaimmin yritykseen.

– Halusin tällä kertaa antaa mahdollisuuden nuorelle, sillä työpaikan saaminen vastavalmistuneena ei ole helppoa. Toisaalta halusin myös yrityksemme ajatusmaailmaan sopivan tekijän. Miinan kohdalla ainoa pelko oli, että minusta ei ole hänelle tarpeeksi tukea. Itselläni ei nimittäin ole kovin syvällistä ymmärrystä viestinnästä, ja tapanani on vain kaataa ideat ajatusvirtana Miinalle, Teemu myöntää.

– Minusta on erityisen hienoa, että BearIT:llä saa oikeasti tehdä itse ja käyttää omaa luovuutta sekä ongelmanratkaisutaitoja. Sillä tavalla oppii parhaiten. Koska yrityksessämme ei ole muita viestinnän tekijöitä, Teemu kannusti minua hakemaan viestinnän alan mentorointiohjelmaan, jossa oppaaksi saa alan konkarin. Hain ja pääsin mukaan, ja se onkin ollut silmiä avaava kokemus. Minusta on todella hienoa, kun täällä on aidosti sellainen henki, että halutaan työntekijöiden kouluttautuvan lisää. Se on tärkeä juttu, Miina hymyilee.

BearIT kasvaa uusien työntekijöiden myötä. He tuovat erilaista osaamista taloon ja avaavat sitä kautta mahdollisuuksia uusille aluevaltauksille.

– BearIT:n kokoluokka alkoi olla jo sitä luokkaa, ettei sitä pystynyt enää pyörittämään yksin. Onneksi Miina tuli ottamaan koppia markkinointiviestinnästä. Brändiarvomme on noussut huimasti jo nyt ja ihmiset löytävät meidät paremmin. Annen myötä puolestaan saatiin taloon erilaista osaamista koulutuksesta ja hankeviestinnästä, Teemu miettii.

Esimiehenä Karhu on avoin, helposti lähestyttävä ja vauhdikas kaveri, jolla on monta rautaa tulessa ja sata ideaa taskussa.

– Tykkään juosta ideoiden perässä, mutta en koskaan työntekijöiden kustannuksella. Ihmisiä pitää kuunnella ja arvostaa. Töihin täytyy olla mukava tulla ja kaikesta pitää voida puhua. Kun muutimme uuteen toimistoon, en halunnut omaa huonetta, Teemu kertoo.

Mitä hyötyä tällaisesta avoimesta johtamisesta sitten on?

– Tällä alalla kehitetään ja suunnitellaan koko ajan uutta. Teknologiat menevät eteenpäin kovaa vauhtia ja meidän on pysyttävä aina ajan hermolla. IT-ala on itse asiassa hyvin luova ala, jota ei voi johtaa ihan perinteisillä keinoilla. Luovuus ei kulje kello kaulassa, eikä herää aina samaa kapeaa työtehtävää toistamalla. Osaaminen hukkuu usein liialliseen kiireeseen ja byrokratiaan, Teemu näpäyttää.

Työntekijöiden lisäksi BearIT kasvaa myös uusien liiketoimintamahdollisuuksien myötä. Uusille tuotteille ja palveluille Teemulla on kasvun lisäksi toinenkin tavoite.

– Haluan kehittää jotain, joka tekee oikeasti hyvää. Sellaisen tuotteen kautta tuleva kasvu on toivottua.

Yksi tähän tavoitteeseen tähtäävä projekti on myös pilottihankkeena alkanut ja nyt täysipainoisena koulutuksena toteutettava LearnIT-muuntovalmennusohjelma työttömille. LearnIT-koulutuksen tarkoituksena on kouluttaa alan työttömiä osaajia muihin yrityksiin.

Parisen viikkoa sitten BearIT palkittiin Pirkanmaan vuoden 2017 parhaana työnantajana. LearnIT-koulutuksen lisäksi BearIT:ssä poikkeuksellista on, että työntekijöiden keski-ikä on noin 50 vuotta, ja suurin osa työntekijöistä on taloon tullessaan ollut työttömiä. Uutta työntekijää rekrytoitaessa työtehtävä pyritään rakentamaan mahdollisimman pitkälle henkilön osaamisen ja oppimishalun pohjalta, ja tärkeimpinä mittareina Karhu pitää motivaatiota ja kykyä omaksua uutta. Pyritään luomaan tekijänsä näköinen työmaa, joka joustaa ja laajenee tarvittaessa ja motivoi tekijäänsä joka ikinen päivä. Lisäkoulutukseen Karhu haluaa vahvasti kannustaa.

Tänä vuonna yritys tähtää edelleen työllistämiseen ja uusien työpaikkojen luomiseen. BearIT siis jatkaa tulevaisuudessakin tärkeimmän arvonsa ohjaamana, luoden työpaikkoja sinne, missä niitä eniten kaivataan.

Teksti ja kuva: Heini Pääkkönen/TAMK EDU